Tutaj Twoja Reklama

HD PROJECTS

Beton, drewno, metal, szkło czy tworzywa sztuczne – każdy z tych materiałów wnosi do wnętrz inną gamę znaczeń i emocji. Ten walor materiałów stał się punktem wyjścia dla nowej kolekcji dekorów zaprojektowanych przez Piotra Kuchcińskiego i Oskara Ziętę.

Firmy Pfleiderer oraz Interprint po raz pierwszy połączyły swoje siły, by stworzyć autorską kolekcję dekorów dwa lata temu – w 2014 roku po raz kolejny proponują unikalne wzory opracowane przy współudziale dwóch cenionych polskich projektantów.

Nasza współpraca to przykład innowacyjnego podejścia do tworzenia materiałów drewnopochodnych i ich wzornictwa – mówi Przemysław Strzyż, dyrektor marketingu Pfleiderer. – Jesteśmy wyjątkowi zarówno pod względem wielostronnej kooperacji, jak i odejścia od tradycyjnego schematu konstruowania linii wzorniczych.

Już przy naszym pierwszym wspólnym projekcie zrealizowanym przez Interprint i Pfleiderer przekonaliśmy się, że o kolekcji nie możemy myśleć jako o grupie podobnych dekorów – spoiwem całości powinna być możliwość łączenia ich ze sobą na różne sposoby, w różnych proporcjach i kombinacjach – mówi Sylwia Lasota z firmy Interprint. – Musieliśmy też znaleźć ciekawe hasło wyjściowe – tym razem postawiliśmy na współczesną architekturę i charakterystyczne dla niej materiały.

Podczas pierwszych spotkań nieustannie pojawiały się słowa: kontrast, połączenie, materiał. Z zespołowej dyskusji szybko wyłonił się obraz estetycznego, ale też emocjonalnego napięcia rodzącego się w miejscu zetknięcia różnych jakości i … różnych osobowości. Właśnie owo trudne do zdefiniowania zderzenie sprawia, że dany projekt, dany budynek jest interesujący, że staje się ikoną. Obaj projektanci szybko doszli do wniosku, że wyniki ich niezależnie przeprowadzonych poszukiwań w pełni to napięcie wyrażają. Połączenie betonu i drewna to duet materiałów, które równie wiele łączy, co dzieli.

Kiedy rozpocząłem studia w Szwajcarii zyskałem możliwość bezpośredniego zetknięcia się z architekturą na najwyższym światowym poziomie. Mogłem zwiedzać budynki zaprojektowane przez studio Christiana Kereza czy innych cenionych architektów – wspominał Oskar Zięta. – Widziałem jak surowy beton w ich interpretacji staje się czymś więcej niż konstrukcją. Było to coś bardzo mocno oddziałującego na zmysły, na moją wyobraźnię.

Z kolei Piotr Kuchciński zajął się materiałem bliższym jego zainteresowaniom.

Zawsze fascynowała mnie estetyka skandynawska, gdzie bardzo istotnym materiałem jest drewno. Skandynawowie po mistrzowsku potrafili je wykorzystać, podkreślić jego naturalne piękno, znaleźć dla niego najciekawszą formę – opowiada Piotr Kuchciński. – Tworząc meble nieustannie pracuję z drewnem lub materiałaąi drewnopochodnymi. Patrzę na nie przez pryzmat swoich projektowych zadań. Często wyobrażam też je sobie w kontekście gotowych wnętrz: jak współgrają z kolorem ścian, podłogą, innymi elementami. Doceniam takie gatunki drewna jak orzech, który pozwala na tak wiele połączeń, pasuje do różnych wnętrz. Ciekawią mnie też nowe pomysły, zwłaszcza te, które moim zdaniem mają potencjał przetrwania sezonowych trendów.

Piotr Kuchciński nie poprzestał na stworzeniu, jak sam go określa, „klasycznego dekoru orzechowego”.

Z tegorocznych targów w Mediolanie wróciłem zafascynowany bieloną sosną i szarawymi daglezjami – a życie dopisało do tej fascynacji zabawną puentę – okazało się, że drzewo rosnące przed moim nowym domem to … daglezja. Czy mogłem dostać lepszy znak od losu? – żartuje Piotr Kuchciński. – Tym, którym podobnie jak mi bliska jest skandynawska filozofia projektowania dedykuję daglezję.

Dla obu projektantów udział w projekcie firm Pfleiderer i Interprint był pierwszą przygodą z projektowaniem dekorów.

Możliwość poznania dzięki współpracy z najlepszymi grafikami, drukarzami, specjalistami w dziedzinie produkcji materiałów drewnopochodnych, różnych niuansów tworzenia tego rodzaju produktów była bezcennym doświadczeniem - mówi Oskar Zięta. – To projekt typu „bottom up” w którym zaczęliśmy od idei, by poprzez projekt graficzny dojść do materiału, który będą mogli wykorzystywać producenci mebli. Ten proces jest wbrew pozorom bardzo złożony i wymaga dbałości o detale – od poszukiwania inspiracji zaczynając, a na doborze struktur i tłoczeniu płyt kończąc.

Stworzenie dekorów równie ponadczasowych i uniwersalnych co ich pierwowzory okazało się skomplikowanym zadaniem. W przypadku odwzorowania betonu i drewna orzecha kluczowe stało się osiągnięcie swoistej harmonii i estetycznego zrównoważenia dekorów – specjaliści z Pfleiderer i Interprint spędzili wiele godzin omawiając z projektantami dobór elementów wzorów i ich kolorystyki.

Chcąc stworzyć propozycję dekoru odpornego na sezonowe mody warto połączyć wiedzę na temat oczekiwań rynku ze znajomością długofalowych trendów – mówi Przemysław Strzyż. – W przypadku daglezji kluczowy był nowoczesny efekt, wynikający z połączenia rysunku słoi z chłodnym wybarwieniem. Drewno iglaste przez wiele lat było kojarzone ze stylistyką rustykalną. Poprzez wybór odpowiedniego wybarwienia uniknęliśmy tego rodzaju skojarzeń. Decydując się na kolejną autorską kolekcję chcieliśmy pokazać naszym odbiorcom, architektom i projektantom mebli, że próbujemy jak najpełniej wykorzystać nasze know-how i potencjał technologiczny, by dostarczyć im wyjątkowy produkt. Mamy znakomitych, wypróbowanych partnerów i zamierzamy w przyszłości kontynuować naszą kreatywną współpracę.

***

23 września firmy Pfleiderer oraz Interprint oficjalnie ogłosiły rozpoczęcie współpracy z Oskarem Zietą i Piotrem Kuchcińskim. Podczas Łódź Design Festival 2014 (9-19 października) będziemy mogli zobaczyć finalny efekt projektu „MATERIALS WE LOVE. Concept by Zięta & Kuchciński” – kolekcję 4 dekorów, które zostaną wykorzystane przy produkcji materiałów Pfleiderer. Nową kolekcję zobaczymy na stoisku przygotowanym przez firmy Interprint i Pfleiderer w centrum festiwalowym Łódź Design Festival przy ul. Tymienieckiego 3. Pojawi się tam m. in. pod postacią sytemu mebli zaprojektowanego przez Oskara Ziętę – również po raz pierwszy prezentowanego na tegorocznym festiwalu.

Filmową zapowiedź nowej kolekcji i jej prezentacji podczas łódzkiego festiwalu można zobaczyć już teraz:

Źródło: Pfleiderer

portal meblowy