Statystyki wydarzenia są imponujące i dowodzą, iż to ono właśnie jest liderem na rynku spotkań branży meblarskiej w kraju - miejscem kontraktacji dla tysięcy kupców i dystrybutorów. Meble Polska 2015 (17 – 20 lutego) odwiedziło 20 065 gości, notując wzrost o ponad 12 % w stosunku do roku ubiegłego. Zwiedzający, pochodzący z 45 krajów musieli precyzyjnie zaplanować sobie pobyt na targach i na pewno nie narzekali na nudę – do obejrzenia mieli bowiem ekspozycję rozmieszczoną w 8 pawilonach o łącznej powierzchni 42 000 mkw, przygotowaną przez 240 wystawców. Wśród najczęstszych komentarzy uczestników targów pojawiały się te dotyczące jakości ekspozycji, profesjonalnego przygotowania stoisk, coraz rosnącego nacisku na wzornictwo polskich mebli.
– Według mnie wiele się zmieniło w ciągu ostatnich 5-6 lat, zwłaszcza jeśli chodzi o gust – zauważa Thorsten Faber, country manager Central Eastern Europe w firmie Tvilum. – Nie możemy tu już mówić o wschodnioeuropejskim poczuciu estetyki, gust wschodnio i zachodnioeuropejski oznacza obecnie to samo. Dlatego te targi to również dla nas fantastyczna szansa.
Rekordowe statystyki odnotowały również Targi Wyposażenia Wnętrz HOME DECOR prezentujące ofertę ponad 120 firm z kategorii: oświetlenie, tekstylia, dekoracje oraz wyposażenie kuchni i łazienki. Ekspozycję uzupełniały warsztaty i wykłady, a także strefa Bloggers Zone przygotowana przez opiniotwórcze blogerki.
Zróżnicowana oferta
Tegoroczne targi Meble Polska poprzedziły zintensyfikowane przygotowania wystawców, którzy właśnie na lutowe wydarzenie zaplanowali debiuty swoich kolekcji. Oprócz mebli tapicerowanych i skrzyniowych, znacznie większą reprezentację miały w tym roku meble kuchenne, biurowe a także ekspozycja materacy. Dla producentów targi Meble Polska to możliwość prezentacji najnowszych wzorów szerokiej rzeszy kupców, a także szansa na konfrontację swojej oferty z ofertą konkurencji.
– Na każde targi trzeba przygotować nowe programy. To pokazanie zmian, nowych wzorów, nowych pomysłów. Tu mówi się o dużych inwestycjach – przekonuje Jan Szynaka, prezes zarządu firmy Szynaka Meble. – Jest to również okazja, by spotkać się z partnerami i przyjaciółmi z branży. To święto, w którym trzeba uczestniczyć.
Targowi goście
Wystawcy targów Meble Polska z dużym uznaniem odnotowali znaczny wzrost liczby profesjonalnych zwiedzających - kupców meblowych, dystrybutorów mebli, przedstawicieli międzynarodowych grup zakupowych. Zauważalna była również szersza reprezentacja gości z zagranicy, szczególnie z Europy Wschodniej. Rzeczywiście, międzynarodowy wymiar tego wydarzenia potwierdzają statystyki – aż 31 % zwiedzających pochodziło spoza granic Polski. Najsilniej reprezentowani byli goście z takich krajów, jak: Czechy, Niemcy, Wielka Brytania, Rosja, Litwa i Ukraina. Nie zabrakło również zwiedzających z nieco bardziej egzotycznych krajów, jak Izrael, Tanzania czy Uzbekistan. Tak znakomite statystyki to efekt szeroko zakrojonej kampanii promocyjnej oraz bezpośrednich działań skierowanych przez Międzynarodowe Targi Poznańskie do zagranicznych dystrybutorów mebli.
– Jesteśmy zachwyceni organizacją targów. Przyjechaliśmy na zaproszenie otrzymane od Międzynarodowych Targów Poznańskich – zaznacza Hakan Yildirim z Grupe PEM. – We Francji mamy około 100 sklepów. Współpracujemy z Polską już od dłuższego czasu i chcielibyśmy zyskać jeszcze więcej kontaktów biznesowych.
Liczy się dobry wzór
Meble Polska oprócz pozycji największych w kraju kontraktacji meblowych i statusu święta branży, już dziś intensyfikują działania związane tak z wyznaczaniem trendów i tendencji w branży. Poza znanym już na całym świecie polskim kunsztem rzemieślniczym, fachowością i niską ceną wytworzenia, polskie meble mają ogromny potencjał, by wyróżnić się unikalnym wzornictwem. Coraz więcej producentów decyduje się na współpracę z projektantami, tworząc własne, niepowtarzalne wzory i tym samym zwiększając swoje szanse na konkurencyjność produktów. Dla poszukujących inspiracji doskonałym miejscem było wydarzenie arena DESIGN, odbywające się równolegle z targami Meble Polska. To tutaj można było wysłuchać wykładów zagranicznych i polskich ekspertów z dziedziny wzornictwa, zapoznać się z innowacjami materiałowymi, czy przejrzeć portfolio studentów niemal wszystkich uczelni o profilu projektowym w Polsce. W ramach arena DESIGN odbył się również panel dyskusyjny „Design i innowacje w praktyce. Sukces rynkowy a budowanie wizerunku w meblarstwie”, przygotowany we współpracy z firmą Pfleiderer i Ogólnopolską Izbą Gospodarczą Producentów Mebli. Czy polscy producenci mebli mogliby osiągać lepsze wyniki finansowe, gdyby ich produkty były bardziej atrakcyjne wzorniczo, zaawansowane technologicznie i adresowane do wyższych segmentów rynku? Jak zmiana postrzegania produktu i firmy przekłada się na pozycję firmy na rynku krajowym oraz na rynkach eksportowych? W panelu dyskusyjnym poruszającym powyższe zagadnienia wzięli udział między innymi: Andrzej Sadowski, ekonomista z Centrum im. Adama Smitha, Tomasz Wiktorski z B+R Studio oraz reprezentanci OIGPM.
W przyszłym roku
Tegoroczna edycja targów Meble Polska wysoko zawiesiła poprzeczkę, wyznaczając jeszcze wyższe niż w latach poprzednich standardy ekspozycji oraz windując w górę wszelkie możliwe statystyki. Już dziś organizatorzy targów intensywnie pracują nad przyszłoroczną edycją wydarzenia, dokładając wszelkich starań i ambicji, by Meble Polska 2016 były kolejnym sukcesem. Prace nad kolejną edycją koncentrować się będą między innymi na zaproszeniu na targi kluczowych kupców meblowych, reprezentujących największy potencjał zakupowy.
Źródło i fot.: MTP