Tutaj Twoja Reklama

HD PROJECTS

Instalacja „The Invisible Store of Happiness” to przykład kreatywnego wykorzystania drewna oraz rzemieślniczego kunsztu. Pracuje nad nią dwoje utalentowanych brytyjskich artystów – Sebastian Cox, projektant mebli oraz Laura Ellen Bacon, rzeźbiarka.

Instalację - wyjątkową formę z amerykańskiego drewna liściastego - będzie można  podziwiać w dniach 19-21 maja br. w bramie zabytkowego Muzeum Zakonu św. Jana w londyńskiej dzielnicy Clerkenwell podczas 6. edycji popularnego festiwalu Clerkenwell Design Week (dzięki firmom, które ulokowały w tej londyńskiej dzielnicy swoje siedziby, stała się ona brytyjskim inkubatorem innowacji i kreatywności).  Finalna forma to intrygująca plątanina wijących się w przestrzeni drewnianych listewek zamkniętych w granicach zewnętrznej ramy. Trzymetrowej wysokości rzeźba z miękkiego klonu i wiśni amerykańskiej opierać się będzie na potężnej ramie wykonanej z drewna giętego przy użyciu pary. Zleceniodawcą projektu jest Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC).

− Prezentowanie potencjału amerykańskiego drewna liściastego jest najważniejszym elementem naszej działalności - wyjaśnia David Venables, dyrektor europejskiego oddziału AHEC. − Wspierając instalacje projektowane przez młodych, zdolnych designerów z myślą o takich wydarzeniach jak Clerkenwell Design Week, możemy zaprezentować możliwości tego surowca oraz udowadniamy, że projektanci z powodzeniem mogą z niego tworzyć niezwykłe przedmioty wyróżniające się doskonałym wzornictwem i kunsztem wykonania.

Autorem instalacji jest Sebastian Cox, jeden z najlepszych brytyjskich projektantów mebli, które ręcznie wykonuje z drewna. Do pracy nad projektem zaprosił obdarzoną artystyczną wrażliwością Laurę Ellen Bacon, która tworzy wspaniałe rzeźby z drewna wierzby. Projektanci mają odmienne podejście do roli materiału i procesu jego wyboru, co podczas współpracy obudziło między nimi ożywioną dyskusję na temat różnic między wzornictwem i rzeźbą.

Laura jest rzeźbiarką, a więc wybór materiału jest dla niej kwestią wtórną. Ja z kolei najpierw wybieram materiał, a dopiero później zastanawiam się nad formą – przyznaje Sebastian Cox.

Granice między rzeźbą i meblem są płynne. Pracuję nad takimi formami, jakie mogę wykonać własnymi rękami. Daje mi to radość. Razem z Sebastianem próbowaliśmy wykorzystać amerykańskie drewno liściaste, zachowując jego naturalną, czystą formę. Chcieliśmy podkreślić właściwości drewna oraz możliwości pracy naszych rąk – powiedziała Laura Ellen Bacon.

Z drewna miękkiego klonu i wiśni amerykańskiej młodzi twórcy przygotowali stelaż o eliptycznym kształcie, który jest przykładem znajomości stolarstwa i doskonałego rzemiosła. Następnie z drewna giętego na parze uformowali olbrzymi łuk – większość jego elementów została połączona ręcznie za pomocą czopów osadzonych we wpustach, bez użycia kleju. Elementy solidnej ramy pocięli na paski przy pomocy urządzeń do obróbki drewna, a następnie moczyli w Tamizie nieopodal warsztatu Sebastiana w Woolwich, aby nadać im plastyczną giętkość.

Od kilku lat AHEC inwestuje w prace nad opartym na analizie Oceny Cyklu Życia (LCA) profilowaniem środowiskowym realizowanych projektów, które prowadzi niezależna firma PE International. Takiej ocenie zostanie także poddana instalacja „The Invisible Store of Happiness”.

Jesteśmy w stanie stworzyć szczegółowe, naukowe profile wszystkich realizowanych przez nas projektów – mówi David Venables. − Dzięki tym danym designerzy, przedstawiciele branży i użytkownicy końcowi wiedzą jaki jest wpływ projektów z drewna na środowisko. Jestem przekonany, że już w niedalekiej przyszłości wszystkie produkty będą obowiązkowo poddawane ocenie środowiskowej.

***

Miękki klon amerykański - wygląd tego gatunku jest bardzo zbliżony do twardego klonu amerykańskiego, ale ze względu na większy obszar występowania jest on bardziej zróżnicowany kolorystycznie. Drewno bielu jest jasne, a drewno twardzieli ma kolor od jasno- do ciemnoczerwonobrązowego. Miękki klon amerykański ma zazwyczaj prosty układ włókien. Ten gatunek drewna jest często używany do produkcji mebli, boazerii oraz stolarki wewnętrznej. Jego drewno łatwo poddaje się gięciu po obróbce hydrotermicznej.

Wiśnia amerykańska - to wysokiej klasy drewno z jasnokremową bielą oraz wyrazistą czerwonobrązową twardzielą, która ciemnieje w wyniku starzenia się drzewa. Drewno to charakteryzuje się drobnym, jednolitym usłojeniem o prostych włóknach oraz gładką strukturą. Gatunek ten zdobył popularność ze względu na subtelny rysunek słojów i ciepłą kolorystykę. Wiśnia amerykańska ma szeroką gamę zastosowań w produktach, takich jak stolarka architektoniczna, meble, szafki kuchenne, podłogi oraz instrumenty muzyczne. Jest to drewno o średniej gęstości i dobrze poddaje się gięciu po obróbce hydrotermicznej. Posiada średnią wytrzymałość i odporność na obciążenia dynamiczne.

Źródło i fot.: AHEC

portal meblowy